Friday 29 May 2015

ALHAMDULILLAH :')

Assalamualaikum.. mornink..
hari ni tetiba rasa tergerak hati untuk updated new post in my blog..
mungkin sebab aku rasa nak luahkan something dekat blog aku yang dah lama menyepi ni kott.. hehe

aku bersyukur sebab Allah still bagi dugaan pada aku.. ini bermakna Allah masih sayangkan aku..
aku gembira sebab dikelilingi sahabat yang dapat menjadi pendengar dan penasihat yang baik pada aku supaya aku tidak tercicir dalam membuat sesuatu keputusan..

Back to the main point.. sekarang baru aku betul-betul sedar, setiap makhluk yang bergelar manusia yang Allah ciptakan mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Walaupon pada pandangan kita, seseorang itu mempunyai banyak kelebihan dan banyak nikmat yang Allah pinjamkan pada nya... pastilah dia pun mempunyai kekurangan dan masalah yang perlu dihadapi..

sebab itu kita kena sentiasa bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang.. walaupon kita rasakan kita ni serba kekurangan.. itulah yang terbaik untuk kita.. sesungguhnya Allah lebih mengetahui dari makhluknya..

aku tak nafikan, ada ketika terdetik jugak persoalan "kenapa Allah bagi dugaan ni pada aku??" bila kembali kepada fikiran yang waras dan berfikir dari aspek positif, baru aku dapat muhasabah diri aku semula.. "Allah takkan duga seseorang itu melainkan sesuai dengan kemampuan seseorang itu"

Ingatlah sahabat:
Allah bagi masalah kat kita sebab Allah nak kita dekat dengannya.. so, kalau rasa berat sangat masalah yang dihadapi, cepat-cepat ambik wudu' and solat.. doalah.. nangislah.. mengadu pada Allah.. insyaallah kita akan kembali tenang dan dapat rasakan masalah yang kita hadapi taklah begitu berat jika dibandingkan dengan masyarakat Rohingya.. Allahu rabbi T_T



aku jugak bersyukur sebab dijadikan sebagai seorang wanita..
uniknya seseorang wanita itu, Allah kurniakan kekuatan yang luar biasa padanya.. Allah kurniakan hati yang lembut padanya.. Hati yang mudah tersentuh..
dugaan menjadi seorang wanita, supaya dapat menjaga hatinya dengan baik..
lumrah seseorang wanita, mudah menyayangi dan mencintai.. (mungkin jugak apa yang aku nyatakan salah sebab apa yang aku tulis ni berdasarkan apa yang aku rasakan.. sebab aku juga seorang wanita)

lemahnya kita sebagai perempuan jika kita tidak dapat melindungi diri kita dan hati kita daripada dicemari..
lemahnya kita...
kembalilah memohon bimbingan dan kekuatan pada Allah supaya kita dapat menjaga kehormatan dan martabat kita sebagai wanita..
wanita yang tidak mudah kecundang..
wanita yang tak mudah mencintai seseorang yang belum halal untuknya..
ingatlah.. cinta Allah itu lebih kita perlukan daripada cinta manusia.. jika tiada cinta Allah mana mungkin kita dapat hidup seperti sekarang ini..

Bergembira dan bersyukurlah.. dengan apa yang Allah pinjamkan pada kita sekarang..
moga coretan yang ringkas ini dapat memberi pembimbing kepada sesiapa yang memerlukan kata-kata semangat untuk menghadapi masalah yang dihadapi..
sama-samalah kita muhasabah diri supaya sentiasa berada dalam kasih sayang Allah..
aminnnn ya rabbal alamin...

~nhj





No comments: