Wednesday 3 August 2016

Kuatlah Duhai Hati

Asalamualaikum..

Alhamdulillah diberi peluang untuk hidupkan diari tercinta pada waktu cuti di rumah walaupon internet taklah berapa laju macam di UTM..
Bukan tak berkeinginan nak coretkan sesuatu disini, cuma idea yang berlambak-lambak tu hilang beterbangan ja bila dah bercuti panjang dekat rumah..
nak dikatakan sibuk dengan kerja-kerja rumah, takda la sibuk sangat.. menyibukkan diri ada la..hehe


Semalam ada terdengar kata-kata Prof Dr Muhaya di TV Al-Hijrah, "jika anak-anak susah untuk meluahkan atau berkongsi masalah dengan kita, cuba untuk suruh anak-anak luahkannya dengan melukis".. pesannya kepada para ibubapa.
Aku terfikir kata-kata Dr Muhaya, bukan terfikir tentang keluarga yang bakal aku bina nanti, cuma terfikirkan tentang diri sendiri..
kadang-kadang susah jugak aku nak berkongsi masalah dengan seseorang tak kiralah ibu atau ayah, dengan adik-adik or dengan kawan-kawan...
Bukan tidak ingin berkongsi, cuma tidak selesa dan kekadang malu berkongsi masalah-masalah tertentu..
bagi aku, ada masalah yang perlu diselesaikan sendiri dan ada masalah yang perlu berkongsi dengan orang lain...
menyelesaikan masalah itu sendirian bukanlah bermaksud tidak mengambil kira pendapat orang lain, cuma cara mendapatkan nasihat dari orang lain itu bukan dengan menceritakan masalah sebenar yang kita hadapi...
Kita boleh mendapatkan nasihat untuk menyeselaikan masalah yang kita hadapi dengan membaca buku-buku motivasi yang dapat memberi inspirasi, dan juga menonton ceramah-ceramah atau cerita-cerita yang dapat memberi kita pengajaran untuk berfikir secara bijak.
That why lah rasanya aku berminat untuk menulis..

Susah nak lihat budaya suka membaca dalam kalangan remaja sekarang, mungkin kerana teknologi sekarang tersangatlah canggih sehinggakan ramai anak muda sekarang 24jam dengan handphone di tangan.. Bukan salah teknologi yang makin canggih, tapi salah pengguna yang tidak pandai menggunakan teknologi canggih itu dengan bijak... sehinggakan bukan manusia yang mengawal teknologi tetapi teknologi yang mengawal manusia... Allahu..

Ada kalanya aku juga seperti remaja lain, lebih suka menghabiskan masa dengan menonton televisyen daripada bersukan diluar rumah... Ada kalanya, aku lebih gemarkan hobi membaca daripada menonton tv yang boleh membuatkan mata aku sakit dek warna lampu yang keluar dari kaca cermin televisyen tu..
Bagi aku, lebih mudah untuk mencari buku yang bermanfaat berbanding rancangan televisyen yang bermanfaat pada hari ini..
Masakan tidak, rancangan televisyen hari ini dipenuhi dengan drama-drama novel cintan cintun...
Boleh rosak hati remaja kalau tidak dikawal...
Akibatnya, ramai remaja sekarang mencari kekasih tatkala diri masih menagih ilmu di alam persekolahan mahupun di alam universiti...

Aku ada terbaca satu buku yang membuatkan aku terfikir kata-kata penulis tersebut, 'cinta itu fitrah setiap manusia, tetapi kawallah ia sebelum ianya menjadi fitnah'...
Tidak salah jika cinta itu hadir dalam diri, kerana itu lumrah hidup kita sebagai manusia... Tetapi kita sebagai manusia yang dikurniakan Allah dengan akal yang mampu untuk menilai mana yang baik dan mana yang buruk....
sebab itu kita berhak untuk mengawal perasaan cinta itu selagi ianya tidak hadir tepat pada masanya...
bukannya, melayan perasaan cinta itu dengan mencari pasangan untuk ber'couple'...
melainkan anda sudah bersedia untuk berkahwin di usia remaja...

Banyak lagi cerita yang ingin aku kongsi..
In sha Allah aku akan sambung beberapa cerita tentang "bahayanya cinta sebelum nikah" di lain hari..
Moga Allah merahmati dan memberkati segala urusan kehidupan kita dan mengecapi kebahagian di dunia dan di akhirat...


~aku juga insan biasa~

Assalamualaikum:)





No comments: