Friday 18 November 2016

Need to improve ourself every day:)

Assalamualaikum and good evening:)

Alhamdulillah masih diberi nikmat sihat dan masa lapang oleh Allah..
dan masih diberi kesempatan untuk berkongsi serba sedikit ilmu... kalau ianya tak sampai kepada orang lain pun, in sha Allah ia menjadi notes penting pada diri sendiri pada masa akan datang...



Sementara menunggu untuk menunaikan solat asar.. terfikir untuk share sedikit input yang dapat dari ceramah Program Muslim to Mukmin (M2M) tadi..
Untuk slot yang pertama, ustaz Luqmanul Hakim al-Iskandarani membawakan ceramah yang bertajuk Keagungan Al-Quran..
Dalam ceramah slot ini, ustaz menerangkan details tentang mukjizat bahasa AQ..
So aku nak berkongsi sedikit input yang sempat dicatit..
Pertamanya, AQ merupakan kitab terakhir and merupakan kitab terbaik berbanding kitab-kitab sebelumnya (syumul) dan ia merupakan sumber kepada ilmu. Keduanya, di dalam AQ tiada perkataan yang sia-sia means tiada perkataan yang tidak mempunyai maksud. Ketiganya, susunan ayat yang telah disusun, tidak boleh ditukar ganti. Yang keempat, melengkapi makna zahir dan juga isyari. Yang seterusnya, penemuan sains. Daripada slot ini, kita dapat mengetahui lebih mendalam tentang AQ... istimewanya AQ.. contoh-contoh ayat AQ beserta penerangan daripada ustaz untuk kita lebih memahami keistimewaan mukjizat bahasa AQ.

Untuk slot yang kedua, ustaz Halim Shah membawakan Tafsir Surah Al-Mukminun...
slot ini sangat menarik.. slot ini menceritakan bagaimana kita ingin menjadi seorang yang benar-benar beriman. sebelum ustaz memulakan ceramahnnya, ustaz memberikan satu task kepada kami, jadi aku ingin berkongsi task tersebut dengan sesiapa yang berminat .. :)
Yang perempuan mesti diajar surah an-nur, dan yang lelaki mesti diajar surah maidah.. kerana dalam surah an-nur mempunyai tentang peradaban-peradaban perempuan manakala dalam surah maidah mempunyai perihal halal dan haram mencari rezeki...
Pelbagai rintangan yang bakal kita hadapi untuk mencapai sesuatu kejayaan dalam menjadi insan yang mukminun;
pertamanya, rintangan dari kebodohan dan kejahilan kita sendiri.. yang keduanya, rintangan dari nafsu jahat.
Seterusnya, syarat-syarat untuk menjadi orang yang berjaya. Pertamanya, sembahyang mestilah khusyuk. Keduanya, tinggalkan semua benda-benda sia-sia. Seterusnya, orang-orang yang sentiasa menjaga kemaluan mereka (jangan dekati zina).

Slot terakhir, slot bertajuk Teknologi : Cabaran dan Cara mengatasi yang dibawa oleh ustaz Juhazren Junaidi. Dalam slot ini banya membincangkan tentang teknologi zaman sekarang yang membuatkan manusia lebih meminati apps (seperti FB, whasapp dan seumpama dengannya) berbanding apps (tafsir AQ dan yang seumpama dengannya).

Setakat ini sahaja perkongsian yang dapat aku kongsikan untuk hari ini..
Ingatlah ilmu itu lebih berkat jika kita dekat dengan gurunya. Rajin-rajinkanlah ke majlis ilmu in sha Allah kita akan memperoleh ilmu yang sangat banyak walaupun dalam masa yang singkat kerana keberkatan yang ada dalam majlis ilmu tersebut..


"Berkatnya harta dengan zakat, berkatnya ilmu dengan mengajar"
Assalamualaikum dan selamat menunaikan solat asar :)

No comments: