Friday 23 January 2015

Pandai ambil hati :)






Assalamualaikum and salam sejahtera:)
Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat yang dikurniakan.
Hari ni tetiba rasa macam nak kongsi something dalam blog kesayangan. Maklumlah sejak cuti sem ni jarang sekali updated this blog.

Why? kenapa tajuk post aku kali ni 'Pandai ambil hati'?
Nak ambik hati sapa nih? haha..
Sabar baca sampai habis dulu baru tanya diri sendiri soalan-soalan tu..

Sebenarnya hati ni tergerak nak tulis something yang buat aku kagum dengan foreign. Situasi ni berlaku masa aku drop KL sebelum balik ke kampung halaman (Kedah jelapang padi:))
Paham-paham je la bila jalan-jalan kat KL tak sah kalau kita tak naik pengangkutan awam kan? terutamanya student macam aku.
Ingat lagi masa naik LRT dari Sri Rampai nak ke KL Central, waktu tu memang ramai sangat orang.. memang sesak dalam LRT tu.. memang rimas sangat. mungkin sebab aku tak biasa dengan situasi macam ni.
Tetiba ada seorang foreign ni masuk dalam LRT. Dia berdiri betul-betul depan pintu. Aku berdiri di sebelah pintu. Dalam LRT tu bukan dia sorang ja foreign tapi ramai lagi sebenaqnya cumanya dia la yang paling dekat dengan aku. Aku pon tengok dia secara tak sengaja dan senyum dekat dia.
Tetiba dia menegur kasut aku. "Oh. nice shoes." Aku terus memandang kasut yang aku pakai dan tersenyum sekali lagi. Dia terus bertanya " Do you play squash?". Aku terkejut lantas menjawab " Hm? No." Aku pon tersenyum dan bertanya " Where are you come from?" " I come from New Zealand" "Oh". Perbualan kami tak panjang. Walaubagaimana pon aku kagum dengan sikap dia yang pandai ambik hati dan bertegur sapa.

Sikap macam ni la perlu ada pada kaum muslim sebenarnya. Baru ramai orang akan tertarik dengan agama Islam. Sebab sikap dan peribadi yang mulia dan pandai mengambil hati seseorang.

 Sekadar perkongsian.
Ambil yang baik, perbaiki yang buruk:)
Wallahualam:)

No comments: