Tuesday 11 October 2016

MEMORI ZAMAN KANAK-KANAK

Assalamualaikum:)
Alhamdulillah diberi rasa rajin untuk mencoret sesuatu hari ni walaupon sebenarnya aku ada test PCom esk malam..haha..



Sebelum tu aku nak ucapkan selamat berbuka kepada sesiapa yang berpuasa pada hari ini. Moga puasa kita diberkati dan diterima olehnya in sha Allah..



Sebenarnya hari ni aku nak kongsi serba sedikit peristiwa masa kecik-kecik dulu yang masih aku ingat.. hehe..
Mungkin boleh memberi serba sedikit input pada orang yang membaca walaupon tak banyak.. (hehe..)



Aku merupakan anak sulung dalam family.. and mempunyai adik yang tak jauh beza. beza umur dalam 2 tahun ja..
Bila kenangkan apa yang berlaku antara aku dan adik aku tu sangat-sangatlah trajis..(bagi aku la)
Bukan apa, banyak sangat peristiwa yang berlaku antara kami berdua yang aku ingat sampai sekarang..
Termasuklah suka sangat berebut tempat duduk sebelah pemandu di dalam kereta.. Sampaikan satu hari tu, sama-sama belari sebab nak berebut tempat duduk hadapan... And of course lah aku sebagai kakak sampai dulu di depan pintu kan..hehe
Tiba-tiba masa aku buka pintu kereta, adik aku sampai pada tempat yang sama and dahi dia terkena pintu yang aku buka..(agak kuat jugak la terhantuk dengan pintu kereta.. and darah keluar sangat banyak sebab time tu waktu tengahhari dalam pukul 12.30)...
Apa lagi, terkakulah aku kat situ, 'terkesima' , terkejut sangat-sangat...
Naseb baik lah ayah aku nampak apa yang berlaku time tu, and teruslah bergegas ke hospital untuk jahit dahi yang terbelah tu...
Allahu..
Tu lah apa yang berlaku tanpa dijangka..

Tak lama lepas tu, ada lah satu lagi perkara yang terjadi..
Seperti biasa, aku dan adik-adik aku akan belajar Al-Quran di rumah tokwan pada setiap malam kecuali malam jumaat (sebab bak kata kami dulu mengaji malam pun kena ada hari cuti, mana boleh tak cuti :p hehe)


And seperti biasa jugak, lepas habis je mengaji, kami akan bermain ramai-ramai sementara menunggu ayah. Macam-macamlah permainan yang berlegar-legar dalam kepala, ais water lah, polis tantree lah, lubang tikuslah, zero point lah, pukul berapa datuk harimau lah... and banyak lagi sebenarnya.. (semuanya mainan yang femes dulu-dulu, bebudak sekarang dah tak layan permainan-permainan macam ni.. game online je sekarang.. kan3)..
Nak dijadikan cerita, pada satu malam tu kami semua main permainan "Lubang Tikus"..
Dalam seronok-seronok main tu, tetiba adik aku tu tersembam (tersungkur) atas lantai, and gigi kapak  pecah separuh...
Apa lagi, gelabahlah semua orang and terus stop main..
Ya Allah, macam-macam yang tak disangka terjadi..

Pernah jugak time tengah main, adik aku sorg ni tengah rehat di sofa.
Tetiba dia panggil, and tunjuk kaki dia..
Terkejut betul masa tu.. ye la, kaki yang ditunjuk tu dah berlubang.. isi tercongkel dari kaki. nampak tulang kaki je warna putih.. Mahunya tak terkejut masa tu..
Aku tanya jugak kenapa boleh jadi macam tu, and dia cakap dia pon tak sedar. tiba-tiba je isi kaki dia hilang (hahaha.. boleh pulak macam tu eh.. alien curi ke..ish3)
Rupa-rupanya, sebelah sofa yang dia duduk tu, ada pasu bunga besar yang ada kelopak bunga hiasan yang tajam di pasu tu.. Mungkin, kelopak yang ajam tu lah yang menyebabkan isi kaki adik aku tercongkil agak dalam..


Lepas tu aku pon gelabah la jugak sebab tak tahu nak buat apa. yela masing-masing kanak-kanak lagi, tak tau nak fikir secara bijak lagi.. nak bagitau mak sedara and tok, takut kena marah..
Last2, adik ajak pergi basuh kaki dia kat bilik air..
Naseb baik tak sempat basuh lagi, mak sedara dapat detect ada yang tak kena.
So, selamat la sikit, kalau tak memang menjerit sakit la bila kena air..

Bahaya datang tanpa diduga..
Dugaan datang tanpa disangka..
Setiap yang berlaku, pasti akan ada pengajarannya/hikmahnya..
Setiap yang berlaku juga dapat mengajar kita banyak perkara dan mencoret sebuah pengalaman dan kenangan untuk masa akan datang..
Semoga sama-sama mengambil ibrah daripada short story yang dikongsi pada enry kali ini..


Sehingga bertemu lagi di lain entry.


Assalamualaikum:)

No comments: