Saturday 1 October 2016

LALAI DENGAN CINTA !!!

Assalamualaikum..
Hopefully kita semua dalam keadaan sihat :)

Alhamdulillah, sekali lagi diberi kesempatan masa untuk melakar sesuatu pada diari kesayangan ini..hehe
Before kita berstory-story, nak tanya jugak apa jadual kawan-kawan harini??
Yela, time cuti-cuti cenggini kadang-kadang ramai je yang menghabiskan masa dengan tido.. tonton muvi.. borak-borak kosong... gosip-gosip panas... shopping-shopping... kan3?
Hehe.. tapi i know uolss suma pandai manage masa, so in sha Allah masa tak habis dengan hal-hal yang tak berfaedah... :)

Hari ni aku ada join satu bengkel "Time Management" dengan kawan-kawan satu blok..
Alhamdulillah, banyak input yang aku and kawan-kawan dapat..
Semoga sama-sama dapat amalkan tips-tips yang diberi oleh Prof Madya Dr Md Asri bin Ngadi tadi...



So, aku nak berkongsi la serba sedikit input yang aku dapat tadi dengan kawan-kawan aku.. hehe (suwwit tak  :-p)

Ok, jom kita back kepada title sebelum aku kaitkan dengan input yang aku dapat dalam bengkel tadi..
Korang perasan tak, ramai sangat remaja sekarang terjebak dengan cinta-cinta monyet/ cinta sebelum nikah.. kenapa eh??
Sampaikan mereka berasa bangga dengan title 'couple'.. yela, asyik post di insta/facebook pasal cintan-cintun... ayat-ayat jiwang... ayat pick up line.. surat cinta.. pantun/sajak cinta.. semualah yang seumama dengannya...
Ish3..



Sedih bila tengok remaja sekarang lalai dengan cinta ..
Mereka buta mencari cinta yang abadi..(Cinta Ilahi)
Mungkin mereka terlalu banyak masa terluang sehingga banyak masa mereka untuk ber'whasapp'.. ber'weechat'.. ber'insta'.. ber'FB',, ber'twitter' ... ber'telegram'.. tentang cinta..

Satu lagi pendapat aku yang kuat adalah maybe mereka ni suka sangat tonton cerita-cerita cinta dari drama-drama korea..hehe..
boleh jadi kann...



Btw, apa pon punca daripada masalah cinta-cinta remaja ni semuanya datangnya dari diri sendiri yang tidak pandai melihat/membezakan benda yang baik dan buruk.. atas sebab ceteknya ilmu-ilmu agama yang sangat perlu kita tahu...

Aku pon bukanlah seorang yang tinggi pengetahuan agama tapi alhamdulullah Allah beri aku kesempatan untuk aku bersekolah di SMKA.. walaupun sekarang aku tidak meneruskan pengajian dalam bidang Syariah or Quran Sunnah or Arab tapi at least aku pernah tahu dan belajar perihal agama secara formal...

Mungkin di Matrik or Uni susah nak cari kelas formal dalam bidang agama melainkan kita meneruskan pengajian dalam bidang tersebut di alam Uni..
Tapi banyak je kelas-kelas informal yang dianjurkan..
So that why lah dekat Uni korang perlu sangat-sangat bijak menguruskan masa.. Masa-masa yang banyak terluang, selitkan dengan menghadiri kelas-kelas agama yang dianjurkan oleh Pusat Islam Uni.. Selitkan masa terluang dengan segala aktiviti berfaedah, supaya kita tidak terjebak dengan gejala-gejala sosial yang berlambak-lambak di depan mata kita..

Manusia ni sangat pelupa dan mudah terpengaruh.. tak mustahil orang yang ada pengetahuan agama dalam dirinya juga terjebak dengan masalah cinta.. that why kita tak boleh berhenti dari mencari motivasi diri supaya kita tidak lalai dan leka..Banyak jalan-jalan yang ada untuk kita menambah ilmu dan motivasi dalam diri.. antaranya berkawan dengan kawan-kawan yang sentiasa memberi nasihat, baca buku-buku motivasi, hadiri ceramah agama yang dianjurkan, hadiri kursus-kursus yang berfaedah.. dan macam-macam lagi....

Sebenarnya, masa yang kita ada dalam sehari hanyalah 24jam..
Jika kita mengisi masa yang kita ada dengan baik, kita takkan rasa banyaknya masa yang terluang..
Tetapi jika masa tersebut tidak digunakan sebaik mungkin, kita akan mula berasa banyaknya masa terluang tanpa apa-apa aktiviti...
Penuhilah masa yang ada dengan baik, supaya kita tak menyesal suatu hari nanti..
(senyum:))

Sebelum berundur diri, aku nak kongsi satu nasihat yang aku dapat dari bengkel pengurusan masa yang aku rasakan sangat-sangat perlu untuk kita semua amalakan.
"Cuba dan amalkan solat diawal waktu kerana banyak kelebihan yang bakal kita dapat. Jika kita berjaya mengurus solat lima waktu dengan baik, in sha Allah kita akan berjaya mengurus masa yang kita ada dengan sebaik mungkin."



SOLAT
Bukan part time
Bukan sometime
Bukan no time
Harus full time
Harus on time
Kalau boleh over time
sebab
MATI itu anytime..

Sehingga berjumpa lagi di lain hari..
Assalamualaikum:)




No comments: