Friday 10 April 2015

ZZZZzzzzzzzzz

Bismillah.
Assalamualaikum..
Alang-alang keboringan aku sengsorang dalam bilik kesayangan ni, boleh la hidupkan sikit blog yang jarang diupdated nih..
Inilah aku dalam assignment bertimbun-timbun lagi tak dibuat, dengan kuiz and test bakal menjelma tak lama lagi, sempat lagi aku menyibukkan diri untuk updated blog kesayangan nih..hehe..
Entry kali ni tak dak kaitan langsung dengan tajuk (aku rasa la~).. Haha sebabnya aku pilih title ni disebabkan aku tengah ngantuk sekarang.. ok merapu..

Emm sebenarnya aku pon tak tahu apa motif sebenar aku nak updated blog sekarang tapi yang pasti aku nak motivate sikit diri aku ni yang selalu sangat bermalas-malasan.. 
"Hindari sifat-sifat mazmumah, Dekati sifat-sifat mahmudah"

~
Perlahan-lahan aku membuka mataku.. Ahh beratnya nak buka mata pun..
Aku melihat sekeliling bilikku, tiba-tiba mataku membulat..
"Hahhhhh.. awat cerah sangat bilik nih??? Dah pukul berapa ni??"
Aku bergegas bangun dari katil empuk ku.. Aku melihat jam di dinding agak lama..
"Biar betikk.. dah pukul 10pagi?? Asal aku tak sedar tadi??"
Aku menggelabah seketika.. Mau taknya, 2 kelas dah aku terlepas pagi ni. Dengan assignment tertangguh.
Tetiba hati ku sebak, fikiranku kusut, aku buntu seketika..
Aku mengadu pada diriku, "Kenapa dengan aku sejak kebelakangan ni?? Kenapa aku lampi sangat nih??"
Aku menangis teresak-esak.. Aku tak suka diriku yang sedemikian rupa.. aku suka diriku yang rajin dan bersemangat membuat semua perkara.. Tapi ketika ini aku buntu dan lemah.. Aku terjatuh dan rebah dengan dugaan yang Allah bagi.. Baru sedikit Allah nak uji, tak kan aku begitu cepat rasa down??
Tiba-tiba aku rasakan ada kata-kata semangat yang memberi nasihat pada diri ku,
"Apa lah kau ni.. Semangat la sikit.. Terponteng kelas kan, bukannya saja-saja nak ponteng.. Cuba la kuat sikit.. Fikir macam mana nak selesaikan masalah, bukannya nak tambahkan lagi masalah"
Aku berhenti menangis dan terus bangun untuk bersiap-siap ke kelas.
Sepanjang sesi pelajaran hari ni aku amat berpuas hati. Alhamdulillah walaupun aku tak dapat hadir full class untuk hari ni at least aku dapat sedikit ilmu dari kelas yang aku sempat join tadi..

*moral of this story
-walau apa pun dugaan yang kita hadapi jangan pernah kenal erti putus asa.. tapi mengenalilah erti terus berusaha.. Ingat bila kita lemah dan rebah, kita bukan tengah menyelesaikan masalah tapi kita tengah menambah masalah yang kita hadapi sekarang.. Tapi bila kita cuba lakukan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah yang kita hadapi even dugaan tu tersangat-sangatlah berat, sebenarnya kita tengah cuba untuk menyelesaikan dan meringatkan beban yang kita tanggung.
-apa pun yang berlaku dalam hidup kita, kembalilah pada Allah.. because the best answer ada pada Nya.. 

[Pesanan untuk diriku yang lemah]
nhj
1skee1
sem2

wasalam:')

No comments: